Ahad, 29 Januari 2023

Jawatankuasa SAPP untuk memerangi cabaran Global dan serantau

Jawatankuasa SAPP untuk memerangi cabaran Global dan serantau 
KOTA KINABALU (29 Jan): Parti Maju Sabah (SAPP) telah meluluskan tiga jawatankuasa khas untuk berusaha memerangi tiga cabaran utama global dan serantau yang memberi impak kepada Sabah. 

Presidennya, Datuk Yong Teck Lee, berkata pembentukan jawatankuasa itu telah diluluskan pada 3 September tahun lepas untuk menyiapkan kertas konsep serta menyemak cadangan dan strategi. 

Menurutnya, proses itu dijangka selesai dan seterusnya dibentangkan kepada Ketua Menteri Datuk Seri Hajiji Noor dalam tahun ini. 

Beliau berkata tiga cabaran yang akan diberi tumpuan jawatankuasa itu ialah keselamatan wilayah, keselamatan tenaga dan keselamatan makanan. 

Yong berkata cabaran pertama, keterjaminan wilayah, melibatkan ancaman luar terhadap wilayah. Dalam konteks ini, beliau berkata SAPP menyokong penuh pendirian Hajiji menolak Akta Laut Wilayah 2012 (Akta 750). Akta itu mengehadkan wilayah maritim kepada tiga batu nautika dan menyekat kapasiti Sabah untuk menguatkuasakan undang-undang Negeri melebihi had tiga batu nautika. Beliau berpendapat bahawa wilayah maritim perlu melangkaui 200 batu nautika selaras dengan Perintah-dalam Majlis Borneo Utara 1954, dan mengingatkan bahawa SAPP telah membantah Akta 750 sejak 2018. 

Bagi cabaran kedua, keterjaminan tenaga, Yong memuji kerajaan Sabah atas penubuhan Suruhanjaya Tenaga Sabah (EcoS) kerana ia adalah langkah untuk menghasilkan dan mengawalselia sektor tenaga Sabah sendiri. Beliau berkata dua enakmen yang diluluskan Dewan Undangan Negeri Sabah baru-baru ini menunjukkan komitmen kerajaan Sabah di bawah pimpinan Hajiji untuk memastikan sumber asli di sini diuruskan oleh Sabah. 

Yong seterusnya berkata, secara kebetulan, Sabah Electricity Sdn Bhd (SESB) juga merancang untuk membangunkan konsep serantau berasaskan sumber asli, di mana satu siri penjanaan kuasa hidro-elektrik mini dan mikro boleh dipertimbangkan. 

SAPP, katanya, percaya bahawa peralihan daripada bahan api fosil kepada hidro-elektrik, solar dan biojisim perlu diterokai, terutamanya memandangkan unjuran peningkatan permintaan tenaga daripada 1,000 megawatt pada 2023 kepada sekurang-kurangnya 1,200 megawatt pada 2033.

Menurutnya lagi, cabaran ketiga, keterjaminan makanan, melanda negara dan menyebabkan mereka menghadapi kekurangan makanan akibat terputusnya rantaian bekalan dan sebab lain. Beliau berkata berikutan pertumbuhan penduduk dan urbanisasi. Sabah tidak terkecuali daripada menghadapi masalah bekalan makanan, terutamanya semasa inflasi, dan terlalu bergantung kepada import yang berjumlah 40 peratus daripada bekalan makanan Sabah. 

Bekas Ketua Menteri Sabah itu berkata, negeri ini terdedah kepada turun naik harga dan gangguan bekalan yang akan meningkatkan kos dan membebankan rakyat. 

Tambahnya, parti itu merasakan untuk menjamin bekalan makanan yang mencukupi, bukan sahaja keperluan untuk mengekalkan sektor pertanian dan meningkatkan pengeluaran domestik tetapi juga memerlukan langkah jangka panjang lain seperti mendapatkan kembali hak Sabah untuk mengimport dan mengeksport beras supaya rakyat boleh mendapat manfaat daripada kestabilan harga. 

“Pada masa yang sama, SAPP akan terus meneruskan tiga isu utama yang telah saya bangkitkan di Dewan Undangan Negeri pada 22 Mac 2022 iaitu Sabah IC, pemulangan Labuan ke Sabah, dan penerbitan laporan nahas udara Double Six. ,” katanya semasa sambutan ulang tahun ke-29 Parti Maju Sabah (SAPP) di Dewan Hakka, di sini, Ahad

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah KOTA KINABALU - Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Ya...