Khamis, 22 Jun 2023

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah


KOTA KINABALU - Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Yahya mengumumkan dua kapal tenaga akan disediakan bagi menambah kapasiti elektrik di negeri ini.

Beliau yang juga Menteri Kerja Raya berkata, kapal tenaga itu akan disediakan di Sandakan dan Lahad Datu salah satu inisiatif bagi mengelak kejadian teknikal elektrik yang serius di negeri ini.

"Seperti yang kita ketahui pada tiga minggu lepas kita telah mengalami satu keadaan apabila permintaan elektrik telah hampir mencapai tahap maksimum dengan jumlah yang boleh dibekalkan oleh grid elektrik kita di Sabah.

"Jadi apabila itu berlaku maka pihak SESB terpaksa melakukan catuan tenaga bagi memastikan bahawa ada 'safety margin' dalam sistem grid pada bekalan elektrik bagi mengelak kejadian teknikal yang lebih serius terjadi," katanya.

Beliau berkata demikian ketika Program Dialog Siswa yang berlangsung di Dewan Al-Bukhari, UiTM Cawangan Sabah, Kampus Kota Kinabalu pada Khamis.

Menurut Shahelmey, pihak SESB dan kerajaan Sabah juga sedang menambah kapasiti bekalan elektrik melalui mobil genset dan yang terbaharuakan datangkan dua kapal tenaga atau power ship untuk disediakan di Sandakan dan Lahad Datu.

"Adanya kapal tenaga dan genset ini maka sumber tenaga yang dibekalkan ke sistem grid elektrik Sabah akan berada dalam keadaan sihat, maka infrastruktur dari segi tenaga dalam keadaan baik," katanya.

Sementara itu, ditanya pemberita lebih lanjut mengenai kapal tenaga itu, beliau memaklumkan bahawa ia akan tiba dalam tempoh dua atau tiga bulan akan datang.

"Apabila kapal tenaga itu beroperasi menghasilkan tenaga maka margin lebih 200 megawatt akan dapat dicapai dan sudah tentu ia memberi keyakinan dan juga keselesaan terhadap bekalan elektrik.

"Untuk di sebalah pantai barat kita mempunyai loji jana kuasa, namun di Sandakan dan Lahad Datu adalah kawasan yang memang memerlukan tambahan bekalan elektrik untuk memastikan aktiviti ekonomi di kawasan itu dapat dijalankan tanpa gangguan," katanya.

Sumber Sinar harian 

Oleh  Asyikin asmin

Wartawan lokasi RizalLimat 

BORNEO ONLINE MEDIA 


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah KOTA KINABALU - Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Ya...