Sabtu, 18 Mac 2023

GRS KEKAL TERAJUI KERAJAAN SEHINGGA PRN KE-17 - KITINGAN 18 Mac 2023

GRS KEKAL TERAJUI KERAJAAN SEHINGGA PRN KE-17 - KITINGAN 
18 Mac 2023
KOTA KINABALU: Gabungan Rakyat Sabah (GRS) akan kekal menerajui Kerajaan Negeri Sabah sehingga Pilihan Raya Umum Negeri (PRN) Ke-17 akan datang berdasarkan pelbagai senario yang sedang berlaku di Sabah dan Persekutuan.

Presiden Parti Solidariti Tanah Airku (STAR) Sabah Datuk Seri Dr Jeffrey G Kitingan berkata, Datuk Seri Hajiji Haji Noor akan kekal sebagai Ketua Menteri kerana memiliki majoriti dalam Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah.

“Kerajaan Negeri Sabah juga akan membentang undang-undang anti-lompat di DUN Sabah untuk mengekang pergerakan ahli-ahli DUN beralih dari satu parti ke parti lain,” katanya.

Dr Jeffrey yang juga Timbalan Ketua Menteri Sabah berkata demikian dalam ucapan  Mesyuarat Agung Khas Parti STAR Sabah di Dewan Datuk Guandee Kohoi Sokid Villa di sini hari ini.

Mesyuarat agung khas diadakan untuk membuat beberapa pindaan perlembagaan parti demi memperkukuh STAR, memperkasa kepimpinan dan memperluas ruang ahli-ahli berkhidmat kepada rakyat.

Menurut Kitingan, sokongan rakyat kepada GRS dan Kerajaan Perpaduan Persekutuan juga turut didukung perkembangan mutakhir kalangan rakyat yang mulai menerima agenda perjuangan MA63.

Ahli Parlimen P180 Keningau berkata, “Perjuangan menuntut hak perlembagaan Sabah dan Sarawak sudah menjadi agenda utama kalangan pemimpin parti-parti politik khususnya di Sabah termasuk kalangan wakil rakyat,” 

Kitingan seterusnya menjelaskan, jaminan Perdana Menteri Datuk Seri Anwar Ibrahim untuk melaksanakan hak-hak perlembagaan Sabah dan Sarawak turut memperkukuhkan keyakinan rakyat Sabah ke atas Kerajaan GRS.

Tegasnya, jaminan tersebut merupakan satu pencapaian tersendiri bagi perjuangan STAR setelah tuntutan hak perlembagaan itu dipandang sebagai satu kesalahan ketika era pemerintahan terdahulu di bawah Tun Dr Mahathir bin Mohamad.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah

Sabah sedia dua tenaga kapal tambah tenaga elektrik di Sabah KOTA KINABALU - Timbalan Ketua Menteri Sabah, Datuk Ir Shahelmey Ya...